Persoonsgerichte zorgopleiding voor anderstalige zorgprofessionals
04 jul 2025
MBO Utrecht Op Maat en het NCB hebben het afgelopen half jaar de Leereenheid “Assisteren bij Activiteiten” van de opleiding Helpende zorg & welzijn in combinatie met de vaktaalmethode Werken in de Zorg aangeboden aan medewerkers van Stichting Zorgtrecht. De opleiding is deels gesubsidieerd door het RMT, het Regionaal Mobiliteitsteam (tegenwoordig Werkcentrum Utrecht).
Stichting Zorgtrecht is de eerste multiculturele dagbesteding voor zowel westerse als niet-westerse ouderen in Utrecht. Zij biedt passende, cultuur sensitieve en meertalige zorg en begeleiding met professionele aandacht, kennis en begrip voor uw culturele achtergrond. Ze streeft ernaar om een afspiegeling van de maatschappij te zijn, een brug te slaan tussen verschillende culturen en daarmee mensen te verbinden en te ontzorgen.
‘Wij hebben heel veel dingen geleerd’, vertelt Hulya, een van de zorgprofessionals die de opleiding heeft afgerond ‘Grammatica, goede zinnen maken. En ook het verschil tussen ons land en Nederland, de cultuurverschillen.’
‘En heel veel woordenschat’, vult collega Züleyha aan. ‘Deze bladzijden, allemaal over de zorg’, wijst ze aan. De studenten hebben één keer per week een hele dag les gehad. ’s Morgens werkte docent verpleegkunde Anneke van MBO Utrecht met ze aan de vakinhoudelijke kennis, ’s middags kregen ze les van NT2-docent Annett, die ze vaktaal en werknemersvaardigheden heeft bijgebracht. De geleerde lesstof konden ze vervolgens meteen in de praktijk brengen tijdens hun werk in de dagbesteding.
Omgaan met verwarde ouderen
Deze groep studenten begeleidt Turkse, Griekse en Afghaanse ouderen (deelnemers) in de dagbesteding. Anneke heeft hun geleerd welke aandoeningen vaak voorkomen bij ouderen en welke symptomen die met zich meebrengen. Maar ook hoe ze moeten omgaan met ouderen die extra verward zijn of hoe ze de ruimte veilig kunnen maken door snoeren weg te stoppen of een kinderslot op de la met de messen te maken.
Moeilijk om ‘nee’ te zeggen
’s Middags gingen ze aan de slag met de taal en werknemersvaardigheden. ‘Schriftelijke productie vinden veel studenten nog moeilijk’, vertelt docent Annett. ‘We hebben geoefend met de woordvolgorde voor rapportages, bijvoorbeeld.’ Er was ook veel ruimte voor het inbrengen van situaties waar de cursisten zelf tegenaan lopen. Eén student gaf aan dat ze moeilijk ‘nee’ kon zeggen tegen de deelnemers van de dagbesteding. In de les hebben we geoefend hoe je op een beleefde manier toch ‘nee’ kunt zeggen. Het omgaan met dit soort situaties komt veel aan bod in de lessen van MBO Utrecht en het NCB, vertelt docent Anneke. Zo geven we bijvoorbeeld een les over pro-activiteit. Wat wordt er van je verwacht? En wat kun je beter niet doen? Wat doe je als een deelnemer je vraagt iets te doen wat jij vanuit je functie niet mag doen? ‘We zijn niet bevoegd. Of hoe zeg je dat?’, twijfelt Hulya.
Oefeningen op papier werken beter
De reguliere Mbo-opleiding tot Helpende zorg en welzijn maakt veel gebruik van een online leeromgeving. In de praktijk blijkt dat voort korte trajecten voor dit type medewerkers niet te werken. ‘Het kost hen elke keer veel tijd voordat ze aan de slag kunnen. Er begon ook wat afkeer voor de oefeningen voor te ontstaan. Daarom hebben we tijdens dit lestraject alleen vanuit het boek van NCB en de reader van MBO Utrecht gewerkt. Dat werkte heel goed’, vertelt Anneke. ‘De aanvullingen op onze lesmethode komen uit de praktijk’ geeft Annett aan. ‘Het helpt dat de lijntjes tussen de opdrachtgever, MBO Utrecht en NCB zo kort zijn. We kennen elkaar en bellen regelmatig met elkaar. Zo kunnen we snel afstemmen.’ Ook de lesmethode blijft zo altijd afgestemd op de behoeftes uit de praktijk.
Gemotiveerd en enthousiast
De studenten hebben dit traject allemaal positief afgerond. Op 19 juni hebben ze één van de 3 mbo-certificaten die je nodig hebt voor het MBO-diploma Helpende zorg en welzijn in ontvangst genomen. De studenten waren erg gemotiveerd en een groot deel wil graag een volgende stap zetten. De gesprekken over een vervolgopleiding gericht op het verlenen van individuele basiszorg zijn in gang gezet. Ze zijn dankbaar dat ze deze kans krijgen. ‘Het was een hele leuke groep om les aan te geven’ zegt Anneke. ‘Ze reageerden steeds heel enthousiast op wat ze hadden geleerd en brachten de geleerde stof meteen in de praktijk’. Annett en Anneke zijn ontzettend trots op hoe de studenten zich ontwikkeld hebben in de Nederlandse taal en hun vak als begeleider op de dagbesteding van Zorgtrecht.